Hulpverleners zoals tandartsen en huisartsen zijn wettelijk verplicht om gezondheidsgegevens van hun patiënten te bewaren in een dossier. Deze zijn namelijk nodig om een goede behandeling of verzorging te kunnen leveren. Omdat het wettelijk verplicht is om gezondheidsgegevens op te nemen in een dossier, hoeven patiënten geen toestemming te geven hiervoor. De wet zegt dat gezondheidsgegevens minimaal 20 jaar bewaard moeten worden na het laatste contact van patiënt en ziekenhuis. Bij langdurige ziektes, erfelijke aandoeningen, of juridische procedures kan je vragen bij de zorgverlener voor een verlenging van de termijn. Maar hoe worden patiëntendossiers nu eigenlijk bewaard?
Beveiliging en privacy
In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat dat zorgaanbieders maatregelen moeten nemen om gegevens van patiënten goed te beveiligen. Met zorgaanbieders worden bijvoorbeeld ziekenhuizen, huisartsen en klinieken bedoelt. Het dossier met gezondheidsgegevens is alleen toegankelijk voor hulpverleners die jou behandelen. Dit verandert echter wanneer er assistenten helpen of een arts collega’s om hulp vraagt. Om de gegevens alsnog beschermd te houden hebben deze wel allemaal een geheimhoudingsplicht.
Elektronische systemen voor uitwisseling
Wanneer je dokter gebruik maakt van een elektronisch uitwisselingssysteem, moet hij toestemming vragen om informatie uit te wisselen. Hij mag dit alleen maar doen als je hier over geïnformeerd bent. Deze systemen kunnen jouw medische gegevens makkelijk doorsturen naar andere doktoren (als deze toestemming hebben). Echter brengt dit ook het risico met zich mee dat externe partijen ook digitaal gemakkelijk aan deze geheimen van patiënten kunnen komen. Daarom is het belangrijk dat er rekening wordt gehouden met het beschermen van computers tegen hackers.
Cybersecurity in de zorg is belangrijk, maar wordt onderbelicht in het veld. Mensen hebben veel gevoelige data in hun gezondheidsgegevens en het is niet de bedoeling dat iedere dokter of zorgverzekeraar jouw informatie in handen kan krijgen. Bovendien kan de druk om al deze formulieren veilig te houden ook snel voor stress zorgen bij de ICT’er in het ziekenhuis. Als je zo veel belangrijke data en dossiers van mensen hebt opgeslagen kan dit voor veel onrust zorgen. Ben jij benieuwd naar manieren om stress te verminderen? Lees onze blog over de vijf manieren om stress te verminderen!
Cloud in de zorg als opslagpunt
Veel zorginstellingen werken met een vorm van elektronische patiëntendossiers. Dit zijn vaak meerdere systemen die een bepaald stukje informatie hebben. Daarom kan het moeilijk zijn om een duidelijk beeld te krijgen over iemand zijn gezondheid. Bovendien hebben deze systemen allemaal verschillende bronnen die informatie faciliteren voor de patiënt en zijn of haar gezondheid. Cloud technologie past hier goed bij, omdat het makkelijk grote hoeveelheden aan data kan opslaan en beheersen. Het toepassen van een Cloud server voor de zorg kan helpen met data samenkomst en een duidelijk beeld maken van een patiënt. Een ander doel van de Cloud is bijvoorbeeld patiëntendossiers bewaren en beschermen.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat iemand die een terminale ziekte heeft bij het ene ziekenhuis goed kan worden geholpen, maar bij andere niet omdat zij onjuiste informatie hebben. Voor mensen die een terminale diagnose hebben of krijgen kan het al heel moeilijk zijn, helemaal als de dokters allemaal wat anders zeggen. Wil je weten hoe je het beste kunt omgaan met de diagnose van een terminale ziekte? Kijk dan op onze blog hierover. Deze data kan dan makkelijk en veilig gedeeld worden tussen zorgverleners indien nodig. Dit kan zorgverleners helpen relevante behandelingen te vinden en klinische variatie te minimaliseren. Ook kan een Cloud voorkomen dat er onnodige dubbele onderzoeken worden gedaan en patiëntveiligheid verbeterd wordt.
Twijfels en onzekerheden in de Cloud
Ziekenhuizen en huisartsen hebben veel zorgen over de veiligheid van gegevens en andere data in de Cloud. De Cloud is echter een goede manier om de meest gevoelige data te helpen beschermen. Omdat steeds meer bedrijven en data richting de Cloud bewegen, biedt dit bedrijven ook meer kansen om de beveiliging te verbeteren. De bedrijven hebben vaak een veel gecompliceerder beveiligingssysteem dan zorginstellingen zelf. Omdat er veel geld te verdienen is met de beste beveiliging hebben deze bedrijven een groot belang erbij. Cloud infrastructuur heeft in de meeste gevallen een manier om patiëntgegevens te isoleren en toegang te controleren. Hierdoor wordt de kans op beveiligingslekken door een hacker partij of door menselijke fouten geminimaliseerd. Tot slot zorgt de Cloud ook voor meer ‘back-up’ plannen voor de gegevens en dossiers van patiënten dan het handmatig opslaan.
Patiëntendossiers worden onder de wet beschermd, namelijk moeten deze 20 jaar lang bewaard worden. De jaartelling gaat pas in wanneer het laatste contact tussen patiënt en hulp- of zorgverlener is vastgesteld. Tegenwoordig gaan deze gegevens echter steeds vaker rond in elektronische systemen voor uitwisseling. Dit is meestal vrij rommelig en de gegevens, dossiers en behandelingen worden her en der opgeslagen. Hierdoor ontstaat er angst om het feit dat deze niet goed beveiligd zijn en er dus een optie zoals de Cloud. De Cloud biedt een aparte manier van beveiliging waardoor de patiëntgegevens en dossiers allemaal veilig staan opgeslagen. Bovendien wordt hier alles op een centraal punt opgeslagen waardoor de informatie van een persoon duidelijk en veilig staat.